dinsdag 7 januari 2014

Verkeersboete



Wat vind ik het belangrijkste van een beroepschauffeur? Dat ie veilig rijdt, dat ie niet teveel risico’s neemt en dat veiligheid boven alles gaat.
Vandaag werd mijn taxi in Den Bosch op Orthen bijna geplet door een auto die achter een ta-tu-ta-tu-ambulance aan wilde jagen. Snel opzij, ik hou niet zo van pletten. Maar op die andere baan was ook weer van alles mis: druk verkeer, auto’s die voorsorteren en natuurlijk ook automobilisten die -net als ik- die ambulancejager willen ontwijken. 

Kruispunt. Verkeerslichten. Groen. Alles rijdt door. Waar is die gek? O, daar. Dan maar vooruit. Oeps, daar is het al oranje. 


Als ik twee meter voor de streep ben, springt het licht op rood. Ik zie het, maar in plaats van op mijn rem te stampen, denk ik aan die auto achter mij. En aan mijn auto. En natuurlijk ook aan mezelf en aan die andere automobilist. Geef ik bewust een spuit gas of is het een reflex? Het gebeurt in een split-second, zonder nadenken. Ik heb vaker auto-ongevallen meegemaakt, twee keer ben ik zelfs aangereden terwijl ik in een stilstaande auto zat (echt waar). Beide keren is mijn auto total-loss gereden door een andere automobilist die niet oplette. Gelukkig heb ik er nooit iets ernstigs bij opgelopen. Maar sindsdien is mijn reflex ‘wegwezen!’ zodra er ander blik te dichtbij komt.

In mijn spiegels zie ik dat ik al heel ruim over de kruising ben als de kruisende verkeersstromen groen licht krijgen. In mijn spiegels zie ik ook de camera’s, die me breed toegrijnzen. 
“Da’s 270 euro”, verzekert mijn volgende taxiklant me, als ik het hem vertel. “Mijn buurman had dat een paar maanden terug, op hetzelfde kruispunt.”
“Nee hoor, € 220 volgens de richtlijnen”, meldt onze centralist me even later. “O wacht, nee, correctie. Hier zit Henk en die heeft pasgeleden ook zo’n rood-lichtbekeuring in Den Bosch gehad. Wacht even. Wat zeg je Henk? Manjo, reken er maar op dat dat 270 eurietjes is. Plus de kosten voor een eventuele snelheidsovertreding, want die meten ze ook.”

Tja, dan probeer je alles om schade, kosten, problemen en kwetsuren te voorkomen, als dank krijg je dit. Dat ze verstokte hardrijders en 
notoire roodlichtnegeerders aanpakken is prima, daar wordt het alleen maar veiliger van. Dat ze mijn ‘veiligheidsmaatregelen’ nu op dezelfde manier bestraffen is dan wel zuur. 

Gisteren klaagde ik nog dat ik niet naar een theatervoorstelling kon omdat die te duur voor mij was. Als ik qua snelheid binnen de marge ben gebleven (geen idee) had ik voor het geld van de bekeuring TIEN voorstellingen kunnen zien, plus tien keer de reiskosten en een kop koffie in de pauze. Als ik qua snelheid binnen de marge ben gebleven, moet ik VIJF hele dagen taxi rijden om deze boete te kunnen betalen. 

En dan komt natuurlijk de hamvraag: heb ik er iets van geleerd? Zal ik dit vaker zo doen? 
Ik heb hier de hele dag over nagedacht. Die bekeuringen zijn er per slot van rekening om de automobilisten dergelijk gedrag af te leren. Deze bekeuring brengt mij ook zeker tot eind van dit jaar financiële problemen.
Na veel wikken, wegen, heroverwegen en nogmaals dat traject doorlopen, kan ik nu volmondig JA zeggen. JA, ik heb er iets van geleerd. Want JA, de volgende keer doe ik dit weer. Ik kan het gewoon niet over mijn hart verkrijgen om -weliswaar buiten mijn schuld maar toch bewust- schade te rijden en levens in gevaar te brengen. 
Maar ach, nu heb ik in ieder geval écht een reden om de komende tijd maar eens goed aan de lijn te gaan doen.

september 2013

Aanvulling: Het is nu januari 2014 en ik heb nog niets van justitie gehoord. Zou dat betekenen dat de flitsinstallatie het een keer niet heeft gedaan? Of is er een engeltje mij zeer goed gezind? Want ik reed zeker helemaal voluit door rood, het was echt niet "op het nippertje".  

2 opmerkingen:

  1. Hoi Manjo, Het is inmiddels april en mocht je tot op heden geen bericht hebben gehad van justitie over bovenstaande overtreding dan mag je nu diep zuchten. Omdat in het verleden grote achterstanden bij de verwerking van boetes ervoor zorgden dat mensen zich niet eens meer konden herinneren in welke situatie ze zaten ten tijde van de overtreding, laat staan in staat waren om gegrond bezwaar te maken zijn ze tegenwoordig verplicht om binnen 6 maanden bericht te sturen. ;-) Ik hoop van harte dat deze vervelende boete je bespaard is gebleven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb inderdaad niks meer gehoord. Hoera!!!
      Dankjewel Debora. Want elke keer als ik over dat bewuste kruispunt reed, vroeg ik me af of ik nog iets zou horen. Dat hoeft nu dus niet meer.

      Verwijderen