dinsdag 7 januari 2014

Ongeschikt



"Ik ga voorin zitten! O, kan dat niet? Waarom moet die mevrouw voorin? Een medische verklaring? Jaja, dat zal wel. Maar als ze uitstapt, ga ik meteen voorin hoor.

U moet hier draaien en dan aan de andere kant de straat uit. Wat doet u nu? Nou rijd u toch rechtdoor? Draaien en terug, draaien en terug. Ik zeg toch... o, laat maar, u bent al op de goede weg.


Zeg Mien, waarom heb jij je kraag omhoog? Tocht? Wat een flauwekul, zo’n windje is lekker. Dat gezeur ook altijd van die vrouwen.

Hier naar links, hier naar links. En dan bij de volgende afslag af. Nee, let maar niet op die TomTom. Ik ken heel Nederland als mijn broekzak en ik heb altijd zonder navigatie gereden.

Wat zegt u chauffeur? Of mijn vrouw….? Mien, hou je mond! Ik geef toch al antwoord! Weet jij het soms beter? Nou dan! Trekt u zich er maar niks van aan chauffeur, mijn vrouw zeurt altijd alleen maar.

Nee, ik heb helemaal geen Valyspas nodig, die hebben we voor mijn vrouw en ik ga mee als haar begeleider. Ik rijd zelf nog heel erg goed. Ik kom overal. Alleen die roekeloze chauffeurs op die autowegen, die vergallen mijn rijplezier. 80 per uur is hard zat. Maar als je daarmee op de autoweg komt, rijden die a-socialen je overhoop. En als je echt ver weg wilt, is het geen doen om helemaal over binnenwegen te rijden. Daarom heb ik voor mijn vrouw die Valyspas aangevraagd. Want ik mankeer niks, maar zij heeft een vouwrolstoel en dan komt ze wel voor de taxi in aanmerking.

Waarom rijdt u om? Is die weg afgesloten? Gewoon erin rijden, negen van de tien keer kun je er over het zand toch door. En een taxi mag toch zeker alles? Stop nou, ga dan terug! Eigenwijs. Elke taxichauffeur is stronteigenwijs en zeker als het een vrouwelijke chauffeur is.

Wij gebruiken onze Valyspas twee keer per jaar: één keer om naar onze zoon te gaan, de andere keer kies ik iets interessants uit. Dit jaar wilde ik naar Medemblik, want oude treinen zijn mijn hobby. Maar mijn schoonzoon vindt dat ook leuk en binnenkort gaat hij er met mijn dochter heen en kunnen wij meerijden. Nou hebben we dus Valyskilometers over en omdat mijn vrouw heel veel handwerkt en dat regelmatig ergens exposeert, heb ik besloten dat we maar eens naar zo’n expositie gaan. Nee, anders doen we dat nooit, een kennis van haar regelt die exposities en zorgt dat de handwerkjes daar ook terechtkomen. 

Mien, hou je mond! Ik leg net uit dat jij handwerkt en nou moet je er niet tussen komen. Ja hoor, die chauffeur weet best wat quilten is. En zo interessant is dat quilten van jou nou ook weer niet. Je mag blij zijn dat we vandaag naar jouw werk gaan kijken. Alsof ik daar thuis al niet genoeg naar heb moeten kijken.”

...

Sommige mensen zijn ongeschikt als chauffeur. Andere zijn ongeschikt als passagier, of als echtgenoot. Een enkel exemplaar is nergens geschikt voor.

augustus 2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten