maandag 26 januari 2015

Lifter



Het gebeurt in een reflex. Ik draai in Nijmegen vanaf de Neerbosscheweg de Graafseweg op en daar staat hij, de lifter. Het regent, het is koud en ik stop. Pas als ik stilsta besef ik dat ik niet in mijn eigen auto zit, maar in de taxi. 
Stoppen voor een lifter en zodra hij naar je toe komt weer snel wegrijden, dat doe je niet. Dus blijf ik staan. Ach, wat maakt het ook uit. Ik heb een taxiklant naar het ziekenhuis gebracht en moet met een lege taxi weer naar Oss. De lifter heeft een bordje waar 'Oss' op staat. Doe ik er iemand kwaad mee als ik die jongen meeneem? Nee toch? En wie weet, misschien hoor ik weer een goed verhaal. Het zal in ieder geval anders zijn dan de verhalen van mijn vaste taxiklanten. 

"Je kunt mee tot Oss, maar als ik onderweg een opdracht binnenkrijg dat ik ergens anders heen moet, zet ik je weer langs de weg. Ik mag geen meter voor je omrijden." De jongen vindt het niet erg, hij is al lang blij dat hij mee kan. 
"Ik heet Lars", is het eerste wat hij zegt als hij eenmaal zit. En ja, dat is zijn eigen naam. Ik heb hem verteld over dit blog, hij weet ook dat hij er misschien in komt. En Lars heeft geen reden om anoniem te blijven, dus is hij de eerste persoon in mijn blog die ik gewoon met zijn eigen naam noem. 
Ik vind het ook heel netjes dat hij zich voorstelt. Ik heb nog nooit een lifter meegenomen die dat deed. Als ik heel eerlijk moet zijn, heb ik mezelf ook nooit voorgesteld in de tijd dat ik nog liftte. Maar Lars geeft het goede voorbeeld. Hij moet wel, want hij is een ambassadeur voor het liften.

"Ik ga nu naar Tilburg, daar woon ik", vertelt hij. Vandaag ging hij in Nijmegen naar een vergadering van een of andere liftersorganisatie en dan is het toch wel vanzelfsprekend om in stijl aan te komen en te vertrekken. Zijn club wil het liften weer populairder maken, Lars heeft het over opstapplaatsen langs de uitvalswegen van steden, over voorzieningen en over websites voor lifters. 
"En wat vind je nou het leukste van liften?" vraag ik hem, terwijl ik me voorstel hoe het is om buiten in die plensbui in de kou te staan. Ik zou er zelf behoorlijk moedeloos van worden, in deze omstandigheden. Lars hoeft niet lang na te denken over een antwoord: "De gesprekken met mensen onderweg. Ik probeer zoveel mogelijk liften te krijgen, om ook met zoveel mogelijk mensen in gesprek te raken." Hij vouwt een grote, ouderwets ogende ANWB-wegenkaart open. "Nu wil ik eigenlijk tot benzinestation Ganzenven. Daar knoop ik weer met andere automobilisten een praatje aan en zo wil ik in etappes naar Tilburg." Uit zijn verhaal maak ik op dat al die gesprekjes nodig zijn om automobilisten toch maar vooral een positieve ervaring met lifters te geven. Een echte ambassadeur dus. 

Iets in zijn verhaal is herkenbaar: de gesprekken met wildvreemden, die vind ik ook het leukste van het taxirijden. Misschien had ik het hem niet moeten zeggen, want voordat ik er erg in heb zit ik te vertellen en beantwoord ik de vragen van Lars. Dat ben ik niet gewend, tot nu toe lokte ik de gesprekken uit bij anderen. Maar ik mag dit wel, Lars is een aardige jongen en op het moment dat ik hem een lift gaf ging ik toch al buiten mijn boekje, dus vertel ik maar gewoon verder. 

Eigenlijk komen we veel te snel bij het benzinestation aan, want ik wil nog wel meer over de liftervaringen van Lars horen. Heeft hij geen blog of zo? Nee, dat niet. Maar misschien brengt hij ooit nog een boek uit over het liften. Ik ben benieuwd. Bij Ganzenven laat ik Lars onder de overkapping achter, dan staat ie in ieder geval droog en in de buurt van de koffieautomaat. Ik hoop voor hem dat hij snel een andere lift heeft. 



3 opmerkingen:

  1. Lars hier, echt super leuke blog Manjo! Ik wilde u nog bedanken voor het openhartige gesprek van gisteren, en uiteraard ook voor de lift zelf natuurlijk :). De liftorganisatie waar ik in het bestuur van zit heet overigens Stichting NederlandLift en we zijn hier te vinden http://nederlandlift.nl/.

    Nog veel plezier met lifters mee te nemen (betaald en onbetaald) en met het schrijven van uw blog.
    Groetjes,
    Lars

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Manjo, dag Lars. :-) Kennen jullie taxigeluk? Die comboneert wat jullie doen: liften en bloggen (over gesprekken in de auto. Alleen doet Marjan Knippenberg dat dus vanuit de passagierskant: http://www.liftgeluk.nl/about/
    Lang geleden schreef ook ik een liftlogje: http://lehti-paul.blogspot.nl/2011/06/ierse-lifters.html
    Liften is leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, via Lars kwam ik op de site van Nederland Lift en daar stuitte ik ook op een link naar Marjan Knippenbergs weblog. Intussen volgen we elkaar, zowel de blogs als op Twitter.
      Jouw blogs ga ik ook lezen!

      Verwijderen