zondag 27 september 2015

Oscar



"En, viel het allemaal mee met de overlast?"
Gisteren haalde ik mevrouw Chin-a-sen ook op bij zorgcentrum waar haar man woont, toen vertelde ze dat de vrijwilligers die avond een feest kregen aangeboden. "En mijn man ziet daar toch zó tegen op! Hij slaapt al zo slecht en nou is hij bang dat er tot diep in de nacht dreunende stampmuziek zal zijn. Ik heb hem gezegd dat hij zich niet zo aan moet stellen. De meeste vrijwilligers zijn ver boven de vijftig, die gaan houden ook van rustiger muziek en gaan op tijd naar huis."

Mevrouw had het goed ingeschat. "Mijn man heeft wel wat gehoord, maar ach, het was de muziek waar hij zelf ook van houdt, dus hij vond het wel prima. Toen wij vorig jaar december onze zestigjarige bruiloft hier vierden, hadden we ook groot feest. Daar hebben andere mensen misschien ook last van gehad. Hoewel..., veel bewoners kwamen een kijkje nemen. Mijn zoon had namelijk een speciale verrassing geregeld. In plaats van een bandje of een disk-jockey had ie Oscar Harris geboekt."

"He? Oscar Harris? Die van de Twinkle Stars? Leeft die nog? Treedt die nog op dan?" 
"Ja joh, die was toen net zeventig en hij is nog heel actief. Hij zong een aantal van zijn eigen nummers, maar ook nummers van anderen. Echt muziek uit de eerste jaren van ons huwelijk, zoals Frank Sinatra en zo. Het is echt een heel aardige man, uit Suriname, dat is ook zo vertrouwd voor ons."
"Tjeee, ik heb er nooit over nagedacht dat die oude sterren nog optreden. Van Bobby Farrell, die zanger van Boney M. wist ik het wel, die is ooit aan de bedelstaf geraakt en toen moest hij wel. Maar die is al weer een paar jaar dood. Maar van andere sterren had ik het nog niet gehoord."
"Wat denk jij? Die mensen hebben hun hele leven alleen maar aan seks en drugs en rock 'n roll gedacht, die hebben nooit een pensioen opgebouwd. Ze moeten wel optreden, bijna allemaal!"

Mijn jeugd schiet voorbij. Helden van toen passeren de revue, wie zou er nog leven? Wie zou er nog optreden?
"Wow, dat lijkt me leuk. Niet dat ik nu zomaar zo'n feestje zou geven, maar wie weet dat we nog ooit met een groepje of zo iets kunnen organiseren."
"Ach, waarom niet? Die zangers komen maar wat graag."


Thuis heb ik meteen Oscar Harris gegoogeld: tussen de €1200 en €2500 vraagt hij nog. Ik ben bang dat mijn helden van toen duurder zijn, dat gaat 'm dus echt niet worden. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten