zondag 27 september 2015

Nijmegen



"Ja, wacht maar even, mijn man komt er zo aan. Ja, hij kan er elk moment aankomen hoor. Hij was net al onderweg maar hij komt zo. Ja, volgens mij komt hij daar al aan. Ja, daar is ie. Jan, kom je? Schiet dan op man, dan kun je instappen. Stap nou maar in. Ja, stap maar in, dan stap ik ook in. Ja goed zo. Goed zo. Dan stap ik nu ook in."

"Wat vond jij ervan Annie? Wat vond jij van Piet en Nelleke? Vond je dat ze er goed uitzien? Hoe denk jij erover? Wat vond jij ervan? Vond jij dat het goed met hun ging? Vertel eens, wat vond jij ervan? Denk je dat het goed gaat?"

"Ach, dat ging wel. Ik begrijp alleen niet waarom ze ooit Nijmegen uit zijn gegaan. Waarom zijn ze nou naar Den Bosch verhuisd? In Nijmegen hadden ze toch zo'n goeie schik. Het het waren voor ons prima buren in Nijmegen. Prima buren. Goeie mensen. Waarom zijn ze dan verhuisd? Waarom gaan ze dan naar Den Bosch? Waarom gaan ze uit Nijmegen weg? Ze hoefden toch niet te verhuizen? Waarom gaan ze dan weg? Toch niet alleen omdat hier hun familie woont?"

"Ja, hun familie woont hier. Dat zeggen ze, dat dat de reden dus is, he. Hun familie woont hier. Daarom zijn ze verhuisd, omdat hun familie hier woont. Daarom ja. Maar het waren hele gezellige buren al die jaren dat ze naast ons woonden. Dat wel, ja. Heel gezellig. Erg gezellige buren ja. Maar vanwege de familie wilden ze dus verhuizen. Daarom wilde ze Nijmegen uit. Daarom gingen ze naar Den Bosch. Vanwege de familie he. Kan gebeuren ja. Kan gebeuren. Maar het waren wel gezellige buren. Toen ze nog naast ons woonden, bedoel ik."

"Nou ik zou hier niet willen wonen hoor. Ik was nog nooit in Den Bosch geweest maar wat ik vandaag heb gezien is wel genoeg. Ik zou er niet willen wonen. Helemaal niet gezellig. Nee. Ik begrijp ook niet dat Piet en Nelleke het wel gezellig vinden. Ik zou hier echt niet willen wonen hoor. Echt niet. Ik moet er niet aan denken. Jij wel? Zou jij hier willen wonen? Ik niet hoor!"

"Nee ik ook niet. Nee, ik zou er niet aan moeten denken. Den Bosch is helemaal niks. Vreselijk. Helemaal niet gezellig. Nee, dat kun je zo meteen al zien. Niks gezelligs aan. Nijmegen is veel gezelliger. Ik begrijp niet waarom ze hier zo graag heel wilden. Hier is toch niks aan? Den Bosch is helemaal niet gezellig hoor, dat zie je zo."

Zo babbelen Jan en Annie de hele weg tussen den Bosch en Nijmegen vol, geen moment is het stil in de taxi. 
Nee, die twee zullen niet snel om gespreksstof verlegen zitten.


1 opmerking: