zondag 27 september 2015

Gejat



"Mevrouw Unigarant" geeft het beeldscherm als volgende klant aan. Meestal zijn dit mensen die na een ongeval zijn gestrand en naar huis willen, eerder deze week bracht ik nog een "Meneer Interpolis" naar Enschede. Alleen hoeft deze mevrouw Unigarant niet bij een bergingsbedrijf, Spoedeisende Hulp of politiepost opgehaald te worden, maar bij een gewoon woonadres. Het is een woning waar ze druk aan het verbouwen zijn, de hele huisraad staat in de garage. 

Mevrouw Unigarant blijkt een meneer te zijn. Of eigenlijk een jonge knul die nog bij zijn ouders inwoont. Maar wel een knul die een grote passie voor auto's heeft, in zijn geval een Audi A3. 

Zijn passie deelt hij blijkbaar met een heel leger van Audi-fans. Toegewijde bestuurders en eigenaren, die er alles voor over hebben om hun bolide te tunen en te pimpen. En als er veel vraag is naar dure of bijzondere onderdelen, zijn er blijkbaar altijd wel mensen bereid om deze bij andere Audibezitters weg te halen. 

"Vannacht om 2 uur kwam ik thuis en heb ik mijn auto op de oprit gezet. Vanwege de verbouwing kon hij de garage niet in. Trouwens, meestal doe ik dat ook niet als ik zo laat thuiskom, dan zoek ik dat niet meer. Om 5 uur vanmorgen stond mijn vader op. En ergens tussen 2 en 5 zijn het sportstuur, de airbag en de navigatie uit mijn auto gejat, alles is heel netjes en precies uit het dashboard gemonteerd. De auto is intussen al naar de garage, nou kan ik in Den Bosch een vervangende auto gaan halen."

De jongen rommelt met zijn smartfoon. Appjes en andere berichtjes vliegen voorbij, zijn hele vriendenkring is inmiddels wel op de hoogte en iedereen geeft tips. 
"Weet je, vanmorgen heb ik meteen op internet van alles opgezocht. Op allerlei fora waarschuwen ze hier voor. Er zijn echt bendes die heel gericht van bepaalde type auto's specifieke onderdelen stelen. Alleen zo'n airbag kost al duizend euro en over dat speciale sportstuur van mij wil ik het niet eens hebben. Zo'n bende brengt dat precies in kaart. Ze weten waar welke auto staat en wat erin zit. En dan is het gewoon diep in de nacht even wat sleutelen en weg zijn ze. Alarm maakt niks uit, dat maken ze zo onklaar. Waarschijnlijk hebben ze gisteravond gewoon bij ons in de straat staan wachten tot ik thuiskwam."

Weer een appje dat binnenkomt. Ineens schiet de jongen overeind. "Hee, de verlichting! Iemand vraagt of de verlichting op de oprit het nog doet. Wij hebben zo'n grote bouwlamp met een bewegingssensor, ik ben benieuwd of ze die onklaar hebben gemaakt. Of misschien hebben ze dat licht wel gebruikt om bij te werken, dan zijn ze helemaal brutaal."

De auto was goed verzekerd, daar niet van. Vervangend vervoer is ook geregeld. Maar o wat is deze jongen kwaad om wat er gebeurd is. "Weet je hoe hard ik daarvoor heb gewerkt? En wat ik er allemaal voor heb gedaan?" En dan zijn er gewoon georganiseerde bendes die hele strategieën hebben om zulke auto's te strippen. Ze willen niet eens meer de hele auto, want daar zitten intussen zoveel beveiligingsdingen en codes en andere toestanden in dat ze er alleen maar mee op hun bek kunnen gaan. Nee, ze pakken de onderdelen waar op dat moment de meeste vraag naar is."

Pas als ik naar de volgende klant rij, dringt het systeem goed tot me door. Deze jongen mag wel uitkijken. Als de dieven één ding zeker weten, is dat er op korte termijn nieuwe onderdelen in die auto worden ingebouwd. En als die auto weer op de oprit staat, kennen ze de weg om hem nogmaals te strippen.
Ik hoop maar dat de verbouwing snel klaar is en de auto voortaan de garage in kan. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten