maandag 23 maart 2015

iPad


Elke maandagmorgen zoeken ze elkaar op, de twee gamende dames. De ene week spreken ze bij de een af, dan weer bij de ander. Vandaag gaat mevrouw Hopstaken weer naar mevrouw Visscher. En ik weet het: haar tasje is heilig. Daar gaat ze zó omzichtig mee om. "Daar zit mijn aaipet in, daar mag niks mee gebeuren.
Nou denk ik bij een overgrootmoeder van 87 jaar niet meteen aan een iPad, dus toen ze het de eerste keer over haar aaipet had, duurde het even voordat bij mij het kwartje viel. 
"We hebben allebei een aaipet en we vinden het zo ongezellig om alleen spelletjes te spelen. Dus spreken we af om dat samen te doen." OK, het ging dus over een iPad. Leuk, op die leeftijd. 

Ik was al zo trots op mijn moeder van 84 die eind vorige eeuw al overweg kon met de pc en die me nog steeds mails en facebookberichtjes stuurt. Maar een iPad-oma klinkt nóg moderner. Ik ben dan ook heel benieuwd wat voor spelletjes de twee dames samen spelen. 
"O, maar we spelen niet samen hoor. Zij houdt meer van puzzels en ik doe meer de behendigheidsspelletjes. Maar als ik dat in mijn eentje doe is dat zo ongezellig. Daarom spelen we tegelijkertijd ieder ons eigen ding. We beginnen met koffie met iets erbij en dan is er na een uurtje of zo nog een kopje koffie. En tussen de middag eten we een broodje. Daarna spelen we nog een uurtje verder en dan komt de taxi mij weer ophalen."

Oeps. Zoiets heb ik nog niet eerder gehoord. Meestal klagen ouderen dat de jeugd alleen nog maar computerverslaafd is en de hele dag zit te gamen, te chatten, te what's appen en noem maar op. Maar dat ook ouderen zich hieraan te buiten kunnen gaan is nieuw voor mij. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten