zaterdag 11 april 2015

Hospitality (4)



Hospitality, ofwel hoe gastvrij is een ziekenhuis? .
Veel wachtkamers zijn niet alleen voor patiënten, maar ook voor hun begeleiders en voor bijvoorbeeld de wachtende taxichauffeurs. Ga je daar graag naar binnen, of wacht je liever buiten, in de auto? Dat is per wachtkamer verschillend. 


Dialyse en Hemaferese, Radboud UMC Nijmegen.

Als er één "wachtkamer" is waar je als chauffeur echt niks te zoeken hebt, is het wel bij de dialyse in Nijmegen. Waarom? Omdat je er niet binnenkomt. Achter de schuifdeur die je op deze foto ziet, is een ruimte van ongeveer 2x2 meter. Aan de linkerkant is een bankje, aan de rechterkant zijn schuifdeuren naar de eigenlijke afdeling en in het midden staan soms wat rolstoelen voor patiënten. Da's alles, c'est tout. 

Ik heb wel eens geprobeerd om door te lopen, omdat ik Zó Ontzéttend Dríngend naar de wc moest. Op eigen kracht krijg je die schuifdeur niet open, een knop is er ook niet. Dus je moet wel gebruik maken van de intercom. "Wat zegt u? Een taxichauffeur? Nee, hoor, dat is niet de bedoeling. U kunt in uw auto wachten, of op het bankje dat u daar achter u ziet. Toilet? Nee, daar kunnen wij echt niet aan beginnen. Straks gaat iedereen hier naar het toilet." 
Bij een eerdere poging was het mij wel gelukt, maar toen hoefde ik de intercom niet te gebruiken. Ik had het geluk dat een patiënt naar buiten ging en ik snel naar binnen kon glippen. Dat had ik maar beter niet aan die intercomstem kunnen vertellen, want toen was het helemaal mis. Hoe ik het dúrfde om zomaar misbruik te maken van het vertrouwen van patiënten? 

Kortom: wegwezen hier, hier heb je echt niks te zoeken. Dialyse bij het Radboud UMC kan nog zo goed zijn, qua hospitality naar niet-dialysepatiënten hebben de mensen hier nog heel veel te leren.

Ik heb het geluk dat mijn schoondochter nog geen drie minuten van het Radboud vandaan woont, dan kan ik daar naar de wc, of op de koffie, of wat gezelligheid zoeken. Want bij de dialyse ben ik daarvoor echt aan het verkeerde adres. 



Conclusies
--   Gezelligheid
-    Vermaak 
++   Wifi/telefoon (buiten de deur ontvang je zomaar het open wifinetwerk van Radboud UMC)
--  Toiletten
--   Koffie
--  Personeel  
++  Parkeren (gratis en pal voor de deur)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten