woensdag 2 april 2014

Toeren



 ALS mijn vader 20 jaar jonger was geweest, dan....

...zou de kans niet denkbeeldig zijn dat hij vanmorgen tegen mijn moeder had gezegd: "Mam, het wordt zo'n mooie dag vandaag, zullen we eens een eindje gaan toeren? Naar de bollenvelden bijvoorbeeld? En dan niet naar Lisse of zo, maar naar Noord-Holland. Dan gaan we op de terugweg bij Chrisje op de koffie." Want zomaar op goed geluk rond gaan toeren en zien wat er allemaal voor bijzonders op zijn pad kwam, was echt een hobby van mijn vader. 
Zo pikte hij ook nogal eens lifters op, al was het maar om hun soms bijzondere verhalen. Dus natuurlijk gingen er vanaf Den Bosch mensen mee. Wat een toeval, die moesten naar Julianadorp. Kwam dat even goed uit! Dwalend tussen Alkmaar en Den Helder zouden mijn ouders en de lifters samen de narcissen en de hyacinten bewonderen en zich verwonderen over het feit dat de lente in Noord-Holland toch echt 2-3 weken later is dan in Brabant. Vervolgens zouden mijn ouders op de terugweg bij mijn zus in Bergen op de koffie gaan en een boterhammetje eten. Wetende dat de kleinkinderen allang zijn uitgevlogen en niet meer op opa en oma wachten, zouden ze na de lunch misschien nog even in Alkmaar zijn gaan kijken. "Nee, vandaag geen kaasmarkt, laten we maar richting huis gaan. En hé, wéér een lifter. Die mag mee. Naar de Bijlmer? Waarom niet? Ik rij per slot van rekening niet het hele land door om na een halve dag al weer naar huis te gaan. En zou die Bijlmer echt zo erg zijn als ze op tv zeggen? Zullen we eens gaan kijken?" 
Na de Bijlmer -die enorm meeviel- gingen ze verder naar het zuiden, tot voorbij Utrecht. "Zie je dat mam, Nieuwegein. Woont daar niet Mien van tante Sjaan van ome Piet zijn achterbuurvrouw? Zullen we eens kijken of die thuis is?"
Niet thuis natuurlijk, dus maar weer verder naar het zuiden.
"Zeg mam, we zijn nou bijna bij Zaltbommel. Als we hier nou eens afslaan, dan kunnen we nog mooi een stuk van de Betuweroute meepakken." Zo gezegd, zo gedaan en moe maar voldaan zouden ze daarna weer op huis aan gaan.

Maar goed, mijn vader is niet 20 jaar jonger en hij is zelfs al 10 jaar geleden overleden. Dus heb ik vandaag deze route maar gereden. 
Het voelde als een vakantiedag (vandaar bovenstaande beschrijving), maar ik deed het in opdracht van de baas, kreeg ervoor betaald en ik had natuurlijk bijna de hele rit klanten in de auto. Zo te werken is echt gezellig. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten