donderdag 12 februari 2015

Geoeteld


Komend weekend is het pas carnaval, maar ik rijd de hele week al rond met stickers van de Oeteltaxi, hét kenmerk van de met carnaval toegelaten Bossche taxi's. Of liever: ik rééd ermee rond. Want maandag vloog de sticker al tijdens het rijden van de voorruit en dinsdag moest ik driftig de plakbandrol hanteren om de achterruitsticker op zijn plaats te houden. Die sticker is niet zomaar iets, het is een 15 centimeter hoge banier, die over de volle breedte van de voor- of achterruit gaat. 
Blijkbaar hadden alle taxi's last van loslatende stickers, want vandaag kreeg de ene na de andere chauffeur een omroep om tussen twee ritten even in Den Bosch de taxi te laten 'oetelen' door twee nieuwe stickers te laten plakken. Nou ja, dat 'even' bleek in mijn geval anderhalf uur te duren. 

Collega François is net voor mij gearriveerd en omdat hij nog niet aan de beurt is, is hij al driftig zijn ramen aan het wassen. Goed idee, ik doe mee! Aangezien we toch bij een groot carwashbedrijf staan, kunnen we het interieur van de auto's ook meteen een opfrisbeurt geven. Stofzuigerslang en interieurdoekjes zwieren rond en samen poetsen we onze bolides weer blinkend. En dan begint het lange wachten. Want wat niemand ons vooraf verteld heeft, is dat stickerplakker Jerry gemiddeld per auto toch wel een half uur nodig heeft. Maar misschien is dat ook onze schuld, want wij willen natuurlijk van alles weten. Daar staat tegenover dat wij (of eigenlijk vooral François) Jerry helpen met het vasthouden van de stickers en het aangeven van materialen.

"Die stickers zijn vooral om chauffeurs uit de Randstad te weren", weet Jerry. Ze komen massaal met hun taxi's naar Den Bosch en verpesten hier de hele boel. Ze hebben geen stratenkennis en ze hebben vooral geen kennis van Bosschenaren. Want zo'n Amsterdammer is natuurlijk geen carnaval gewend en dan kan het nog wel eens botsen met een Bosschenaar."

Stratenkennis? Tegenwoordig hebben al die taxi's toch een tomtom? "Daarmee kom je er niet hoor", weet Jerry. "Ken je het oude Heetmanplein nog? Ik heb ze daar echt ongelogen waar tegen het verkeer in zien rijden. Levensgevaarlijk. En zo waren er wel meer gekke dingen." Daar zit iets in, Den Bosch is verkeerstechnisch gezien nou eenmaal niet de meest logische stad. 

Terwijl Jerry stukje bij beetje de stickers op de ruiten bevestigt, gaat hij verder over de bijzonderheden van dit Oeteldonkse taxikeurmerk. "In de vorige sticker was het logo ingesneden. Als iemand de sticker dan van een taxi trok om hem op zijn eigen taxi te plakken, trok je hem op die logo's in stukken." Hij laat het zien, de stickers lijken op de actiestickers van Albert Heijn, die kun je door de insnijdingen ook maar één keer plakken. "Maar door die insnedes dringt regenwater, waardoor op den duur de hele sticker loslaat. Nu hebben we niet-ingesneden stickers, met andere kenmerken die moeilijk te kopiëren zijn." Jerry toont de Oeteldonkse kleuren, waarmee iets aan de hand is dat ik nu lekker niet verklap. "Verder hebben we een eigen lettertype laten ontwikkelen, dat kopieer je niet zo snel. Die letters zijn ook nog eens dubbel omrand en ze hebben een slagschaduw. Daarmee wordt het zó lastig om een goede kopie te maken, dat carnaval alweer voorbij is voordat je een goede namaaksticker hebt kunnen drukken." 


Intussen is er alweer een nieuwe taxi binnengekomen, van TCN uit Veenendaal. Huh? Veenendaal? Als ik erheen loop om te kijken of ik me niet vergis, zie ik ook nog eens een Amsterdamse taxivergunning achter de voorruit. En die chauffeur komt hier om zijn taxi te oetelen? Hij helpt me snel uit de droom. Hij woont in een dorp dicht in de buurt en staat behalve in Amsterdam ook geregistreerd in Den Bosch. "Anders denk ik echt niet dat ik hier welkom zou zijn". 


Ik ben benieuwd hoeveel zwartrijders dit jaar weer proberen om toch een graantje van het Bossche carnaval mee te pikken. Van mij zullen ze in ieder geval geen last hebben, ik heb mijn lesje geleerd. Ik sluit me thuis op om het carnaval zoveel mogelijk aan mij voorbij te kunnen laten gaan. Een van mijn collega's zal in deze oeteltaxi rondrijden.
En voor wie wel naar Oeteldonk gaat om daar te carnavallen: vergeet vooral niet dat in de Brabantse hoofdstad het feest volkomen anders wordt gevierd dan in de rest van het land. Alaaf!

NB: François en Jerry, jullie heten hier zo omdat ik niet weet of jullie wel met naam en toenaam in dit blog willen. Desgewenst verander ik het.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten