donderdag 19 juni 2014

Snob



Als ik mevrouw op de oprit van haar villa in laat stappen, vraag ik haar meteen of ze er bezwaar tegen heeft als ik de volgende klant eerst wegbreng. "Die meneer hoeft nog geen kilometer mee. Als ik u dan eerst weg zou brengen wordt dat voor die man een enorme omweg." Ze vindt alles best, ze heeft vandaag tijd genoeg, zegt ze. 

Even later stapt de andere klant in: 92 jaar oud en al 20 jaar een van mijn buren. Ik begroet hem dus joviaal als een oude bekende, waarna de eerste passagier me een beetje verbaasd aankijkt. "O sorry mevrouw, dat had ik u nog niet gezegd. Maar ik ken deze man al heel erg lang, daarom tutoyeren we elkaar." Ze begrijpt het. 


Nadat ik passagier nummer twee even later weer uit de taxi heb geholpen en weer weg wil rijden uit 'mijn' hofje, begint mevrouw: "Wat een aardige man was dat, maar wat een vreselijke buurt. Hier wil je toch niet wonen? Zó klein! Daar kun je je kont toch niet in keren? Ik bedoel: vier van die huizen passen in mijn huis en ik vind soms nog dat ik ruimte tekort kom. En dan zit dat hier allemaal zo dicht op elkaar. Dan heb je toch helemaal geen privacy meer? En die tuinen! Mijn tuinman komt elke donderdag, ik kan hem wel eens vragen of hij nog werk zoekt want dan kan hij hier meteen aan de gang. Of zouden ze daar het geld niet voor hebben?"

Ik houd mijn mond en denk aan mijn woonkamer van 30m2 en keuken van 10 m2. Aan de vier slaapkamers, waarvan de kleinste 10 m2 is en de grootste 22 m2. Aan de royale badkamer, aan de voor- en achtertuin, aan de ruime schuur, aan het park dat tegen de achterzijde van de huizen grenst, aan de voorzieningen in de buurt, aan de gezellige buren. Ik zucht onmerkbaar. Wat een snob!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten