woensdag 2 juli 2014

Winterbanden



Elke winter hoor ik het een paar keer: "Chauffeur, u rijdt toch wel op winterbanden?"
En elke keer antwoord ik: "Mevrouw (het zijn altijd vrouwen op leeftijd die dit vragen), u denkt toch niet dat mijn baas wil dat zijn klanten gevaar lopen?"
"He, o gelukkig, dan is het goed."
Ronduit nee zeggen wil ik niet, dan zit ik met bange klanten die de volgende keer een ander taxibedrijf bellen. Ja zeggen kan ook niet, dan lieg ik dat het barst. Zoals ik het nu oplos zeg ik in feite niks en de klant neemt daar genoegen mee. Mooi toch? 

Vandaag bracht ik een stel dat nog lang niet op leeftijd is van het ziekenhuis naar huis. Normaal gaan ze altijd met de eigen auto, nu kon dat even niet. En voordat ik het in de gaten had, stelde de man opeens DE winterbandenvraag. Hij formuleerde hem alleen iets anders: "Ik heb me altijd afgevraagd of jullie nou echt elk najaar en voorjaar al die banden wisselen."


Hij overviel me, op 2 juli verwacht je dit niet, dus het standaardantwoord had ik niet klaar. En ach, wat zou het ook? Op dit moment zijn winterbanden niet nodig en tegen de tijd dat het zo ver is, rijdt deze man weer zelf in zijn auto. Ik antwoordde dus: "Wat denkt u zelf? We hebben een vloot van gemiddeld 450 voertuigen. Allemaal op minstens vier wielen, de grotere busjes op zes en de touringcars op zes tot acht. Rekent u eens uit hoeveel opslagruimte daarvoor nodig is. Vervolgens mag u uitrekenen hoeveel manuren erin gaan zitten als al die banden twee maal per jaar gewisseld moeten worden. En waarvoor? Een winterband is schijnzekerheid. Je hebt er inderdaad een kortere remweg mee, de auto ligt ook beter op de weg. Maar vervolgens zie je dat mensen hun gewone rijgedrag houden, of zelfs nóg harder gaan rijden. Ze hebben immers winterbanden, dus er kan niks gebeuren.
Veilig rijden in de winter ligt niet zozeer aan de banden, maar aan de chauffeur. Natuurlijk heb je goede banden met goed profiel nodig, maar dat moet altijd. En voor de rest is het een kwestie van jouw rijgedrag en snelheid aanpassen aan de weg- en weersomstandigheden. Zorg dat je weet wat je moet doen als je in een slip terecht komt en zorg dat je vooral weet hoe je zo'n slip kunt voorkomen. Op die manier kom je ook veilig thuis en het kost je niks extra's."

Zowel de man als de vrouw zijn het roerend met me eens. "U heeft gelijk, chauffeur, dat zeggen wij nou ook altijd. Toch verklaart iedereen ons voor gek. Weet u, die winterbandenrage is gewoon de beste marketingtruc van de laatste jaren. Vóór die tijd waren winterbanden, al dan niet met sneeuwkettingen, iets voor Scandinavische landen, of voor de Alpen. De enige die hier beter worden zijn de bandenfabrikanten en de bedrijven die tegen goed geld de banden wisselen en opslaan. Maar de goegemeente trapt overal in, slikt de reclame voor zoete koek en rent naar de bandenhandel voor nieuwe winterbanden." 

Ik moet deze mensen echt helemaal gelijk geven. Want ook ik vind winterbanden pure geldklopperij. Toch zal ik komende winter op de winterbandenvraag weer gewoon hetzelfde antwoord geven als altijd. Als mensen zo van schijnzekerheid houden, kunnen ze die van mij krijgen. 

1 opmerking:

  1. Ben het met je eens, Manjo, wat betreft je treffende observatie: met winterbanden alleen red je het inderdaad niet. Het rijgedrag van mensen op winterbanden is minstens zo belangrijk. Ik vind wel dat wanneer de tijd zover is om winterbanden te gebruiken dit als een extra maatregel zou moeten zijn. Niet alleen voor de veiligheid van de bijrijders, ofwel de klanten, maar eveneens voor de rijveiligheid van de medewerkers van een taxibedrijf.

    BeantwoordenVerwijderen