donderdag 18 december 2014

Familiebezoek



"Je gaat enkele weken op familiebezoek bij je schoonouders op Aruba en je neemt mee: 
- een pesthumeur
- je vrouw
- chagrijn
- twee loeizware koffers
- gigantische tegenzin
- de rolstoel van je vrouw
- een pesthumeur, of had ik dat al gezegd?
De dag begint goed met een ochtendkrant die niet bezorgd is. Dan komt die ***taxi met die ***chauffeur ook nog eens 10 minuten te vroeg. Ja hallo, dáár had je niet om gevraagd. Nu is die krant er nog niet, terwijl je weg moet. 
Die ***chauffeur kan de koffers niet allebei in de kofferbak kwijt. Wat een ***auto. je had om een stationwagon gevraagd en dan komen ze met een station Focus aanzetten. Weinig wagon dus. Dan moet die ***chauffeur een van de koffers maar op de passagiersstoel zetten. Begint ze ook nog tegen je te práten. Hallo zeg, dáár betaal ik niet voor. Ik ga wel demonstratief naar buiten kijken, misschien houdt ze dan op." 

"Je gaat enkele weken op familiebezoek bij je ouders op Aruba en je neemt mee: 
- slechte zin
- je man
- nog meer slechte zin
- twee loeizware koffers
- een huwelijk dat op z'n einde loopt
- jouw rolstoel
- het gevoel dat je eigenlijk helemaal niet wilt gaan, maar ach, er is al voor die reis betaald, dus toe maar.
Heeft je man die taxi een uur vroeger geboekt dan wat jij zou willen, want hij is bang voor files. Nou en? Maar dan komt die chauffeur nog eens extra vroeg en dan ben je nog lang niet gereed. Begint ze nog te praten ook zeg! Bahbah, ik dacht dat chauffeurs altijd discreet hun mond hielden. Gelukkig zegt deze niet veel. Voordat we de autoweg opdraaien weet ze haar plaats al. Gelukkig. Om te zorgen dat ze verder niks meer zegt én om te zorgen dat die vent van me ook zijn mond houdt, ga ik wel naar buiten staren."

"Leuk, weer eens naar Schiphol. Dat is lang geleden. Het weer is goed, er zijn bijna geen files en ik heb er zin in. Dit gaat een mooie dag worden.
'Hoe laat moet u inchecken, meneer?' 'Ggrmmmbl.'
Dat moet ik anders aanpakken. Ik stel mijn navigatie in, tegenwoordig zit de verkeersinformatie in de voorspelde aankomsttijd verwerkt. 'Ik verwacht dat we om 9:30 uur op Schiphol aankomen.' '
Ggrmmmbl.'
Okay, dan niet. Have it your way. Ik houd mijn mond. In mijn hoofd zing ik een vrolijk wijsje om de moed erin te houden. Nog 55 minuten tot de vertrekhal, dat moet vol te houden zijn. Maar ik vraag me wel af hoe twee mensen samen op vakantie willen gaan en echt geen enkel woord met elkaar wisselen. 
Halverwege probeer ik het nog één keer. Ergens tussen Culemborg en Vianen spot ik een jonge ooievaar die blijkbaar nog niet meekon-, of meedurfde met de trek naar Zuid Afrika. Ik wijs mijn passagiers erop. 'Ggrmmmbl.' Ze blijven allebei door hun eigen raampje naar buiten staren, terwijl de ooievaar toch echt recht voor ons op een lantaarnpaal zit. De rest van de reis neurie ik. Van binnen."

Dat was enkele weken geleden, morgen komen ze weer terug. "Manjo, jij rijdt toch zo graag naar Schiphol? Wil jij ze morgenochtend ophalen?" "Eh..., nou nee. Als het moet dan moet het, maar misschien heb je nog andere chauffeurs die graag een keer naar Schiphol gaan? Ik sla wel een keer over."





Geen opmerkingen:

Een reactie posten